سوالات تستی درس دوم پیش دانشگاهی یگانه ی بی همتا
1- ) کدام یک از موارد به شرک ذاتی مرتبط نیست؟
1- اعتقاد به کمال مطلق بودن خدا 2- خلقت بخش های مختلف جهان توسط چند خدا
3- آفرینش دسته جمعی جهان توسط خدایان متعدد 4- مخلوق نبودن دو یا چند خدا
2- ) کدام یک از عبارات قرآنی زیر بر توحید أفعالی دلالت دارد؟
1- و هو السمیع البصیر 2- فاعبدوه 3- قل هو الله أحد 4- ذلکم الله ربکم
3- ) کدام یک از موارد شرک ذاتی را رد نمی کند؟
1- گرایش فطری بشر به خدا 2- دعوت پیامبران الهی به خدا
3- شناخت اندک درباره ی روابط بین پدیده ها 4- وجود نظم و یکپارچگی در نظام عالم
4- ) توحید افعالی عبارت است از اعتقاد به:
1- یگانگی و بی نظیر و مانند بودن خدا 2- یگانگی و یکتایی و بی مثل و مانند بودن خدا
3- بی نیازی خدا در اداره ی جهان و وابستگی آثار پدیده ها به خدا
4- نیازمندی موجودات به خدا و بی همتایی او
5- ) اعتقاد به شریک داشتن خدا در انجام کارها، از مصادیق کدام گزینه است؟
1- شرک افعالی 2- شرک نظری 3- شرک عملی 4- شرک ذات
6- ) در صورتی حق مالکیت اشخاص قابل قبول است که:
1- جایگزین مالکیت خدا محسوب شود 2- نسبت به مخلوقات دیگر سنجیده شود
3- در کنار مالکیت خدا باشد 4- در طول مالکیت خدا نباشد
7- ) قبول ولایت پیامبر به این معناست که:
1- ولایت پیامبر در کنار ولایت خداست 2 - ولایت پیامبر در طول ولایت خدا و مأذون از اوست
3- ولایت پیامبر در عرض ولایت خداست 4- بخشی از ولایت خدا به پیامبر واگذار شده است
8- ) هر یک از واژه های «الله» و «رب» به ترتیب بیانگر کدام یک از انواع توحید می باشد؟
1- توحید ذاتی – توحید ذاتی 2- توحید افعالی – توحید صفاتی
3- توحید افعالی – توحید افعالی 4- توحید ذاتی – توحید افعالی
9- ) عالی ترین مرتبه ی توحید از دیدگاه امیر المؤمنین علیه السلام کدام است؟
1- توحید صفاتی 2- توحید عملی 3- توحید افعالی 4- توحید ذاتی
10- ) آیه ی «قل هو الله أحد» بر کدام یک از انواع توحید دلالت دارد؟
1- افعالی 2- صفاتی 3- توحید در ولایت 4- ذاتی
11- ) قرآن کریم بر کدام یک از انواع توحید تأکید فراوان دارد؟
1- توحید افعالی 2- توحید ذاتی 3- توحید در ربوبیت 4- توحید در مالکیت
12- ) توحید در ولایت یعنی این که:
1- خداوند صاحب اختیار و فرمانروای مطلق جهان است
2- تدبیر همه ی مخلوقات تنها در اختیار خداست
3- همه ی موجودات فقیر الی الله هستند
4- هر گونه تصرف در جهان حق خدا و شایسته ی اوست
13- ) هدایت جهان به سوی مقصدی معین، از مصادیق کدام یک از انواع توحید است؟
1- توحید صفاتی 2- توحید افعالی 3- توحید در ولایت4- توحید در ربوبیت و تدبیر
14- ) در کدام یک از امورات زیر در دنیای امروز دیدگاه توحیدی به چشم نمی خورد؟
1- عبادات فردی انسان های مختلف در جهان
2- عبادات جمعی افراد در آیین های مذهبی
3- روابط سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و فرهنگی میان ملت ها
4- مبارزات حق طلبانه ی ملت های مسلمان
15- ) اعتقاد به چند خدا با کدام یک از موارد زیر منافات دارد؟
1- کامل بودن و بی عیب و نقص بودن 2- نیازمند و محتاج بودن
3- نداشتن برخی از کمالات و زیبایی ها 4- کامل نبودن و نقص داشتن
16- ) نیازمندی به موجودات در ادراه ی امور جهان نشانه ی چیست؟
1- کامل نبودن و دارای عیب و نقص بودن 2- منشأ زیبایی ها و خوبی ها بودن
3- کمال مطلق بودن خداوند 4- هماهنگی و یکپارچگی موجود در جهان
17- ) کدام مورد مرتبط با اعتقاد به توحید افعالی است؟
1- بی مثل و مانند بودن خدا 2- نظام جهان و قانونمندی حاکم برآن
3- یگانگی و یکتایی ذات خدا 4- عدم دو گانگی و جدایی میان ذات و صفات
18- ) کار باغبان در کشت گل و گیاه در مقایسه با سایر افراد منسوب به کیست؟
1- قانونمندی پدیده ها 2- خود باغبان 3- آب و خاک و بذر 4- خداوند
19- ) شرک ذاتی بیشتر در چه جاهایی رایج بوده است؟
1- جوامع امروزی 2- جوامع ابتدایی 3- ملل متمدن 4- ملل عرب
20- ) آیه ی «و لم یکن له کفواً أحد» دلالت دارد بر:
1- توحید افعالی 2- توحید صفاتی 3- توحید ذاتی 4- توحید در ربوبیت
21- ) اعتقاد به وجود خدای باد، خدای آتش و خدای باران، از مصادیق کدام نوع از انواع شرک است؟
1- افعالی و صفاتی 2- ذاتی و صفاتی 3- افعالی و نظری 4- ذاتی و افعالی
22- ) کدام یک از دلایل یگانگی خداوند و اثبات توحید ذاتی می باشد؟
1- دعوت پیامبران 2- گرایش فطری بشر
3- انسجام و یکپارچگی موجود در جهان 4- همه ی موارد
23- ) کدام یک از موارد زیر به عنوان دلیل مشترک برای اثبات توحید ذاتی و افعالی تلقی می شود؟
1- نفی نقص و محدودیت برای خداوند 2- دعوت تمامی پیامبران تنها به یک خدا
3- حاکمیت قوانین واحد بر جهان 4- گرایش فطری بشر به یک خدا
24- ) محور اول توحید افعالی آن است که:
1- معتقد باشیم که حداوند یگانه و یکتاست
2- خداوند را تنها خالق جهان بدانیم که وجود خود را از کسی نگرفته است
3- نیاز خداوند را به موجودات در اداره ی جهان نفی کنیم
4- میان ذات و صفات خداوند جدایی و دو گانگی قائل نشویم
25- ) کدام یک از عبارات زیر نشان دهنده ی محور دوم توحید افعالی است؟
1- و لم یکن شریک فی الملک 2- بحول الله و قوته أقوم و أقعد
3- و لم تکن له صاحبه 4- ما لهم من دونه من ولی
26- ) قربانی کردن برای بت ها و یاری طلبیدن از آن ها از مصادیق کدام مورد است؟
1- شرک افعالی 2- شرک ذاتی 3- شرک در ولایت 4- شرک نظری
27- ) کدام مورد مربوط به شاخه های توحید افعالی نیست؟
1- قبول ولایت پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم
2- هدایت جهان به سوی مقصدی معین
3- لزوم اطاعت از رسول خدا و جانشینانش علیهم السلام
4- فقیر الی الله بودن تمامی موجودات در پیشگاه خداوند
28- ) با درک کدام حقیقت، نظامات موجود در جهان و قوانین حاکم بر آن و روابط میان پدیده ها به فعل خدا و اراده ی او منسوب می شود؟
1- یگانگی و یکتایی خدا 2- اعتقاد به بی نیازی خداوند
3- اعتقاد به توحید افعالی 4- نسبت دادن صفات خدا به ذات او
29- ) پذیرفتن مالکیت مخلوقات در صورتی صحیح است که:
1- مالکیت آن در کنار مالکیت خدا محسوب شود
2- نسبت به سایر مخلوقات محسوب نشود
3- جایگزین مالکیت خدا و جانشین آن به شمار آید
4- در طول مالکیت خدا و نسبت به مخلوقات دیگر به شمار آید
30- ) غفلت انسان از نقش مدیریتی و ربوبیت خداوند کدام یک از موارد زیر را ضروری ساخته است؟
1- گرفتار شدن به شرک ذاتی و اعتقاد به چند خدایی
2- تأکید قرآن کریم بر توحید در ربوبیت و تذکر به رب بودن خداوند
3- نفی قدرت پرورش، تدبیر و مدیریت توسط انسان و سایر موجودات
4- در اولویت قرار دادن تدبیر و مدیریت خود یا سایر مخلوقات در برنامه ریزی های زندگی
31- ) شرک در ربوبیت به آن معناست که:
1- انسان را دارای قدرت پرورش، تدبیر و مدیریت ندانیم
2- هیچ موجودی را دارای قدرت پرورش، تدبیر و مدیریت ندانیم
3- انسان در کنار تدبیر الهی برای تدبیر خود یا سایر موجودات حسابی مستقل و جدا قائل شود
4- انسان در کنار تدبیر الهی به تدبیر خود یا سایر موجودات حسابی باز نکند
32- ) تأکید قرآن کریم بر «رب» بودن خداوند برای آن است که انسان:
1- تدبیر و مدیریت خود را اساس برنامه ریزی ها قرار ندهد
2- روابط میان پدیده ها را ناشی از اراده و فعل خدا بداند
3- هر گونه تصرفی را در جهان جز شایسته ی خداوند نداند
4- تنها خدا را مالک و ولی جهان بداند و شریکی برای آو قرار ندهد
33- ) رابطه ی مخلوقات با شاخه های توحید افعالی .................... است و اگر این رابطه ................. محسوب شود، ...................... شکل گرفته است.
1- هم عرض – جایگزینی – توحید افعالی 2- رابطه ای طولی – عرضی – شرک افعالی
3- رابطه ای طولی- جایگزینی – توحید افعالی 4- هم عرض – طولی – شرک افعالی
34- ) معنای عبارت «لا حول و لا قوه إلا بالله العلی العظیم» ناظر بر کدام یک از موارد زیر است؟
1- نظامات موجود جهان، قانونمندی های حاکم بر آن و روابط میان پدیده ها فعل خدا، کار او و ناشی از اراده ی اوست
2- اگر خداوند در اداره ی امور نیازمند شریک باشد و با کمک دیگری جهان را اداره کند، وجودی ناقص خواهد داشت
3- حق ولایت یا مالکیت اشخاص در صورتی که از طرف خدا مأذون باشند، قابل پذیرش و مقبول است
4- وجود هماهنگی و انسجام و ارتباط غیر قابل گسست میان مجموعه ی اجزای جهان وجود خدای واحد را اثبات می نماید
35- ) معنای صحیح این عبارت که: «گرمی آفتاب و روشنایی آن از خداست»، کدام است؟
1- آفتاب گرم نمی کند و روشنی نمی بخشد وگرما و روشنایی آن از خداست
2- آفتاب گرما و روشنایی ندارد و خدا مستقیماً گرما و روشنایی می آفریند
3- وجود آفتاب و گرما و روشنایی که اثرات آن است از خدا و وابسته به اوست
4- گرما و روشنایی آفتاب از خود اوست و خدا هم در ایجاد آن واسطه است
36- ) ارزش و اعتبار اعتقاد دینی وابسته به چیست؟
1- علمی بودن اعتقاد فرد 2- اکتسابی بودن اعتقاد فرد 3- فطری بودن عقاید 4- اعتقاد به توحید
37- ) مهم ترین اعتقاد و پایه و اساس اعتقاد دینی کدام است؟
1- اعتقاد به وجود خدا 2- اعتقاد به توحید 3- قبول حقانیت پیامبران 4- اعتقاد به معاد
38- ) کدام مورد در تمام آیات قرآنی سایه افکنده و روح پیکره ی معارف دینی و حیاتبخش آن محسوب می شود؟
1- توجه دادن به طبیعت 2- نگرش توحیدی 3- بیان شگفتی های خلقت 4- دعوت به تفکر
39- ) عبارت: «و او بر هر چیزی نگهبان است»، ترجمه ی بخشی از کدام یک از عبارات قرآنی زیر است؟
1- ان الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم 2- لا اله الا هو سبحانه عما یشرکون
3 - فان الله یتوب علیه ان الله غفور رحیم 4- خالق کل شی فاعبدوه و هو علی کل شی وکیل
40-) توحید افعالی از مراتب ............. است و پس از .................................. مطرح می شود.
1- توحید نظری – پذیرش توحید ذاتی 2- توحید نظری – نفی شرک افعالی
3- توحید عملی – پذیرش وحدانیت خداوند 4- توحید عملی – پس از نفی شرک افعالی