30 سوال تستی درس اول پیش دانشگاهی
1- درک نیازمندی جهان، در هستی خود به خدا راهی است به سوی:
الف- درک حضور خداوند ب- معرفت عمیق تر نسبت به خداوند
ج- تقرب به خداوند د- اعتراف به غنی بودن خداوند
2- فرض هستی بخش برای خدا به آن دلیل باطل است که:
الف- هر پدیده ای الزاماً نیاز به هستی بخش ند ب- هستی بخش خدا خود نیز باید خدا باشد
ج- خدا پدیده نیست و ذاتش مساوی با هستی است د- هستی بخش خدا نیز خود پدیده است
3- برترین حق و واقعیت ...................است که ............:
الف- ذات انسان – حق بودن خود را از خدا می گیرد
ب- خداوند – ذات انسان در نهانی ترین لایه های خویش خدا را می یابد
ج - ذات انسان – در نهانی ترین لایه های خویش خدا را می یابد
د- خداوند – هر حقیقت دیگری حق بودن خود را از او می گیرد
4- کدام مورد با مفهوم عبارت قرآنی: «انتم الفقراء الی الله» مطابقت دارد؟
الف- فرض تقدم نیستی بر هستی برای برخی پدیده ها محال است
ب- منشأ وجود و هستی تمامی پدیده ها ذات آن ها نیست
ج- ذات و حقیقت پاره ای از مخلوقات مساوی هستی است
د- همه ی مخلوقات در هستی و بقا به خالقی نیازمندند که قائم به ذات خویش نباشد
5- کدام مورد صحیح نیست؟
الف- به اراده ی خداوند مخلوقات آفریده می شوند و به اراده ی او هستی خود را از دست می دهند
ب- انسان های کاملتر، فقر و نیازمندی خود به خداوند را بهتر درک می کنند
ج- هر چه انسان به معنای حقیقی کاملتر شود، نسبت به
دیگران فقیرتر می شود
د- هر چه انسان در کسب کمالات بیشتر پیش رود، بندگی و عبودیتش در نزد خداوند بیشتر و قوی تر است
6- در مقایسه ی رابطه ی بین «ساعت ساز و ساعت» و «جهان با خدا»، کدام گزینه صحیح نیست؟
الف- شباهت ساعت سازو خدا در خالق بودن ب- تفاوت خدا و ساعت ساز در پدیده بودن
ج- شباهت ساعت و جهان در پدیده بودن د- تفاوت ساعت ساز و خدا در خالق بودن
7- چرا در قرآن کریم خداوند «غنی» خوانده شده است؟
الف- زیرا وجود انسان به خداوند وابسته است و به اراده ی خدا نابود شدنی است
ب- زیرا وجود و عدم موجودات و خلق یا نابودی آن ها به اراده ی خداوند وابسته است
ج- زیرا کمالات انسان تماماً از سوی خداست و او همواره فقیر و نیازمند به خداست
د- زیرا در مقابل فقر و نیازمندی موجودات، انسان کامل تر است ولی نسبت به خدا فقیر است
8- در مقایسه ی خداوند با ساعت ساز، کدام گزینه صحیح نیست؟
الف- وابستگی کار ساعت و جهان به سازندگان خود
ب- محدودیت علم و قدرت ساعت ساز در مقابل علم و قدرت نامحدود خداوند
ج- بدیع بودن خلقت خداوند در مقابل تقلیدی بودن کار ساعت ساز
د- خالق بودن خدا و سازنده بودن ساعت ساز
9- کدام گزینه در معنای دقیق «قائم به خود بودن» صحیح نیست:
الف- قابل تفکیک بودن هستی از ذات ب- عدم وابستگی به دیگران در وجود و هستی و بقا
ج- مستقل بودن در هستی و وجود د- تساوی و برابری ذات و حقیقت با هستی
10- عبارت قرآنی «و یأت بخلق جدید» بیش از هر چیز بیانگر کدام یک از موارد زیر است؟
الف- بی نیازی خداوند به موجودات ب- نیازمندی موجودات در بقا به خداوند
ج- وابستگی وجودی انسان به عوامل متعدد د- نیازمندی انسان و موجودات در هستی به خداوند
11- ذات انسان و اشیای موجود در عالم مساوی با موجود بودن نیست زیرا:
الف - لازمه ی این تساوی مخلوق بودن تمامی موجودات است
ب- فرض نیستی و امکان نبودن برای آن ها وجود ندارد
ج- فرض نیستی و امکان نبودن برای آن ها وجود دارد
د- لازمه ی این تساوی مخلوق بودن تمامی انسانها است
12- اصل نیازمندی موجودات در وجود و هستی به خداوند بیانگر کدام صفت خدای متعال است؟
الف- خالق ب- فاطر ج- لطیف د- غنی
13- یک موجود، تنها در صورتی برای موجود بودن نیاز به دیگری ندارد که:
الف- پدیده ای غیر مادی نباشد ب- امکان هستی در عالم را داشته باشد
ج- پدیده نباشد و ذات و حقیقتش مساوی با موجود بودن باشد
د- ذات و حقیقت آن مساوی با هست نباشد
14- با توجه به استدلال مربوط به نیازمندی مخلوقات به هستی بخش، کدام گزینه صحیح نیست؟
الف- موجود بودن جزء ذات خداست و هستی از آن جدا نمی شود
ب- هر موجودی از آن جهت که پدیده است نیاز به علت دارد
ج- هر موجودی از آن جهت که هست به هستی بخش نیاز دارد
د- موجود بودن جزء ذات انسان و مخلوقات دیگر نیست
15- کدام مفهوم در بیت: «ذات نا یافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش» قابل مشاهده است؟
الف- هستی بخش به پدیده ها خودش باید مستقل و قائم به خود بوده و هستی از او جدا نشود
ب- هر چیزی که وجودش از خودش نباشد، برای موجود بودن به دیگری نیازمند است
ج- هیچ یک از پدیده های جهان را نمی توان یافت که به خود متکی و از غیر خود بی نیاز باشد
د- ذات ما و اشیای موجود در عالم مساوی با بودن نیست و ممکن است نباشیم
16- از هر یک از عبارات: «وجود انسان وابسته به خداست» و « وجود خداوند به چیزی وابسته نیست» به ترتیب کدام نتایج حاصل می شود؟
الف- گرفتن هستی انسان و آوردن مخلوقات دیگری به جای او - ناتوانی تمام مخلوقات در از بین بردن خداوند
ب- ناتوانی تمام مخلوقات در از بین بردن خداوند - گرفتن هستی انسان و آوردن مخلوقات دیگری به جای او
ج- گرفتن هستی انسان و آوردن مخلوقات دیگری به جای او- نیازمندی انسان و تمامی مخلوقات در پیدایش و بقا به خداوند
د- ناتوانی تمام مخلوقات در از بین بردن خداوند - نیازمندی انسان و تمامی مخلوقات در پیدایش و بقا به خداوند
17- توجه به پدیده های موجود در جهان این واقعیت را آشکار می سازد که:
الف- هر موجودی به غیر خود وابسته و نیازمند است
ب- به جز انسان، ذات تمامی پدیده ها مساوی با وجود و هستی است.
ج- تنها ذات انسان مساوی با موجود بودن است.
د- وجود و هستی هیچ پدیده ای از ذات آن سرچشمه نمی گیرد.
18- رابطه ی خداوند با مخلوقات شبیه به کدام یک از موارد زیر نیست؟
الف- شعاع نور با لامپ روشن ب- فرد ثروتنمند با شخص فقیر
ج- روشنایی روز با خورشید د- امواج خروشان با دریا
19- کدام گزینه از شباهت های ساعت و جهان محسوب نمی شود؟
الف- پدیده بودن ب- ساده بودن ج- هدفدار بودن د- منظم بودن
20- از مفهوم کدام یک از عبارات قرآنی زیر، بی نیازی خداوند و وابستگی مخلوقات به دست می آید؟
الف - و الله هو الغنی الحمید ب- أنتم الفقراء إلی الله ج- إن یشأ یذهبکم د- و یأت بخلق جدید
21- ترجمه ی عبارت قرآنی « ان یشا یذهبکم.......» کدام است؟
الف- اگر بخواهد شمارا می برد ب- اگر بخواهد پیش شما می آید
ج- اگر بخواهد شمارا می آورد د- اگر می خواست شما را دوباره خلق می کرد
22- در آیه ی« و ما ذالک علی الله بعزیز» کدام مفهوم «عزیز» مورد نظر است؟
الف – با صلابت ب- بی نیاز ج- دشوار د- توانا
23- در چه صورتی یک چیز برای موجود بودن به دیگری نیازمند نیست؟
الف- در ذات خود پدیده باشدب- در پدیده بودن بی نیاز باشد
ج- ذاتش مساوی با موجود بودنش باشد د- در صورتی که می توانسته نباشد ولی هست
24- ذاتی بودن وجود یک چیز برابر است با موارد زیر به جز....................
الف- خروج از پدیده بودن ب- تساوی ذات با موجود بودن
ج- بی نیازی در هستی د- بودن با وجود اینکه می توانسته نباشد
25- با افزایش درک فقر و نیازمندی انسان به خالق ................ او نیز افزایش می یابد.
الف- فقر ب- عبودیت ج- علم و آگاهی د- رضایت
26- مقدمه ی اول در استدلال نیازمندی جهان به خدا از چه نوع موجودی صحبت می کند؟
الف- واجب الوجود ب- ضروری الوجود ج- پدیده د- جهان آفرین بی نیاز
27- کدام یک در مقایسه ی جهان و ساعت درست نیست؟
الف- هر دو منظمند ب- هر دو پدیده هستند
ج- هر دو همواره به خالق خود نیاز دارند د- هردو هدف دارند
28- این که جهان منظم و هدفمند آفریده شده است ، بیانگر چیست؟
الف- برهان امکان ب- برهان وجود ج- برهان حکمت د- برهان وجوب
29- کدام جمله نادرست است؟
الف- انسان و اشیای پیرامون او پدیده هایی هستند که نبودند و پدید آمدند.
ب- وجود و هستی هر انسانی از ذات او سر چشمه می گیرد.
ج- هیچ مخلوقی را نمی توان یافت که «قائم به خود» باشد و از غیر خود «بی نیاز» باشد
د-حقیقت گیاه، سنگ و حیوان، مساوی با هستی آن ها نیست.
30- برهان حکمت معادل کدام برهان است؟
الف- امکان ب- نظم ج- وجود د- وجوب