سوالات تستی درس سوم پیش دانشگاهی حقیقت بندگی
1) کدام یک از عبارات قرآنی زیر به توحید عملی دلالت ندارد؟
1- ان الله ربی و ربکم فاعبدوه 2- و خلق کل شیء و هو بکل شیء علیم
3- لا إله إلا هو خالق کل شیء فاعبدوه 4- لا إله إلا هو سبحانه عما یشرکون
2) بر کدام مبنا اطاعت از رسول خدا و جانشینانش علیهم السلام لازمه ی توحید عملی محسوب می شود؟
1- این که خداوند آفریننده ی جهان و همه ی خوبی هاست و نقص و زشتی در آن راه ندارد
2- این مبنا که هر مالکیت و تدبیری از خداست و او به هیچ کس نیاز ندارد
3- این که اطاعت از آنان بر اساس اطاعت خداست و بدون اطاعت از آنان اطاعت از خدا ممکن نیست
4- این که تنها وجود شایسته ی پرستش و بندگی خداست و اطاعت از هر موجود دیگری غلط است
3) سلطه ی حاکمانی که هریک منافع خود را دنبال کنند از مصادیق کدام گزینه محسوب می شود؟
1- ولایت طاغوت 2- بعد فردی توحید 3- شرک در ولایت 4- بعد اجتماعی توحید
4) کدام یک، از ویژگی های شخصیت انسان موحد است؟
1- سمت و سوی خدایی گرفتن کشش های درونی 2- سمت و سوی خدایی گرفتن کشش های بیرونی
3- یگانگی و جهت گیری تمایلات درونی و بیرونی در جهت خدا و بندگی او 4- جهت گیری تمایلات درونی و بیرونی افراد در جهت پرستش و عبودیت خدا
5 ) مرتبه ی اول شرک عملی .................... است که به آن .................... می گویند.
1- پرستش غیر خداست – شرک پنهان 2- پرستش غیر خداست – شرک جلیّ
3- اطاعت از غیر خداست – شرک خفیّ 4- اطاعت از غیر خداست – شرک آشکار
6) کدام مورد درباره ی «شرک خفی» صحیح نیست؟
1- مرتبه ی دوم شرک عملی می باشد 2- تبعیت و کسب رضایت دیگری به جای خدا قرار می گیرد
3- برای مسلمان و مؤمن هم رخ می دهد 4- مانند بت پرستی پرستش غیر خدا را به همراه دارد
7) نتیجه و تأثیر شرک بر شخصیت فرد مشرک کدام است؟
1- داشتن چندین شخصیت با جهت گیری های مختلف 2- وقوع ستیزه ای درونی و سلب آرامش حقیقی از فرد مشرک
3- سرگردانی در پاسخگویی به معبودهای متفرق و پراکنده 4- گرفتار شدن در خدمت به معبودهای گوناگون درونی و بیرونی
8) آرامش و اطمینان درونی و کاهش اضطراب و دلهره، در گرو آن است که انسان:
1- کشش های درونی خود را کنترل و در جهت خداوند ساماندهی کند 2- کشش های متفرق و مختلف بیرونی و درونی خود را به درستی پاسخ گوید
3- کشش های درونی و بیرونی خود را کنترل و سرکوب کند 4- بر ستیزه ی پایان ناپذیر درونی خود پیروز شود
9) «کشش هوس های متفرق» و «تسلط حاکمان زورگو و ستمگر»، به ترتیب بر کدام یک از ابعاد توحید عملی ناظرمی باشند؟
1- فردی – فردی 2- اجتماعی – فردی 3- فردی – اجتماعی 4- اجتماعی – اجتماعی
10) کدام یک لازمه ی آن است که جامعه، تحت ولایت الهی قرار گیرد؟
1- اجرای فرامین الهی در بعد اجتماعی 2- نفی ولایت طاغوت
3- تشکیل حکومت و نظام اسلامی 4- اطاعت از دستورات و تکالیف عبادی
11) سخن حضرت یوسف علیه السلام خطاب به مشرکین، تأکید بر کدام مورد است؟
1- متفرق بودن شخصیت انسان در پاسخگویی به کشش های مختلف 2- متفرق بودن کشش های درونی و بیرونی فرد و لزوم اتحاد این کشش ها
3- یگانگی خدا و تفرق شخصیتی انسان موحد با پای بندی به توحید عملی 4- یگانگی خدا و شخصیت انسان موحد و لزوم پای بندی به توحید عبادی
12) قرآن کریم انسان موحد را به چه چیزی تشبیه نموده است؟
1- فردی که با دستور یک نفر به چند نفر خدمت می کند 2- خدمتکاری که تنها از یک نفر دستور می گیرد
3- خدمتکاری که باید از دستورات چند نفر اطاعت کند 4- فردی که در آن واحد چند فرمان را به انجام می رساند
13) توحید عملی یا .................. ثمره و نتیجه ی .................. و ................. است.
1- توحید درعبادت –توحید در ربوبیت –توحید نظری 2- توحید درعبادت –اعتقاد به یگانگی خدا درذات –اداره ی جهان
3- توحید در ذات - توحید در عبادت – اعتقاد به یکتایی ذات خدا 4- توحید در پرستش - توحید در عبادت – توحید ذاتی
14) کمال آرامش انسان موحد در آن است که:
1- فرمان هایی را که باید انجام دهد درجهت منافع خود ببیند 2- خود را تربیت کند و کشش های بیرونی خود را سامان دهد
3- فرمان هایی را که باید انجام دهد در جهت رضای الهی ببیند 4- کشش های درونی خود را کنترل کند
15) رعایت توازن و تعادل در استفاده از زیور آلات - کسب ثروت – مناسبات اقتصادی، به ترتیب از مصادیق کدام یک از ابعاد توحید عملی است؟
1- فردی – اجتماعی – فردی 2- اجتماعی – اجتماعی – فردی 3- فردی – فردی – اجتماعی 4- فردی – اجتماعی – اجتماعی
16) کدام یک از موارد زیر نشانه ی تشابه و تناسب میان ابعاد مختلف توحید در عبادت است؟
1- نظم و هماهنگی 2- هماهنگی و اتحاد 3- انسجام و یکپارچگی 4- توازن و زیبایی
17) کدام یک از آیات زیر اشاره به شرک عملی در بعد اجتماعی دارد؟
1- إتخذوا أحبارهم و رهبانهم أرباباً من دون الله 2- و من یسلم وجهه إلی الله و هو محسن فقد استمسک بالعروه الوثقی
3- و لا تدع مع الله إلهاً ءاخر لا إله إلا الله 4- ان الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم
18) کدام یک، از جمله اقسام توحید نظری محسوب نمی شود؟
1- توحید ذاتی 2- توحید در عبادت 3- توحید در مالکیت 4- توحید در ولایت
19) هر یک از عبارت های زیر که در نماز آمده، به ترتیب بر کدام یک از انواع توحید دلالت می کند؟
«الرحمن الرحیم»- «إیاک نعبد و إیاک نستعین» - «الله الصمد» - «وحده لا شریک له»
1- صفاتی – صفاتی – ذاتی – ذاتی 2- ذاتی – ذاتی – صفاتی - افعالی
3- ذاتی – افعالی – صفاتی – صفاتی 4- صفاتی – عملی – صفاتی – ذاتی
20) اطاعت از رهبری ولایت فقیه از مصادیق تبعیت از کدام مورد است؟
1- توحید در ربوبیت و تدبیر 2- توحید در ولایت 3- توحید عملی در بعد اجتماعی 4- توحید عبادی در بعد فردی
21) پرستش بت یا خورشید و آتش با کدام یک از موارد زیر منطبق است؟
1- شرک ذاتی 2- مرتبه ی اول شرک عملی 3- مرتبه ی دوم شرک در عبادت 4- شرک افعالی
22) کدام گزینه در رابطه با توحید عملی صحیح نیست؟
1- اطاعت و پرستش خدا و کسب رضایت او 2- توحید عملی، توحید در عبادت هم خوانده می شود
3 - توحید عملی نتیجه ی توحید ذاتی و افعالی است 4- توحید عملی انسان را دارای شخصیت های متعدد می کند
23) آیه ی شریفه: «إن الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم»، مرتبط با کدام یک از موارد زیر است؟
1- رابطه ی توحید افعالی و توحید عملی 2- رابطه ی توحید افعالی با توحید در ربوبیت
3- رابطه ی توحید ذاتی و توحید در ربوبیت 4- رابطه ی توحید ذاتی و افعالی
24) کدام گزینه درباره ی اطاعت از پیامبر و امامان علیهم السلام صحیح است؟
1- این اطاعت در کنار اطاعت از خدا می باشد 2- این اطاعت هم عرض با اطاعت از خداست
3- این اطاعت لازمه ی توحید افعالی است 4- این اطاعت لازمه ی توحید عملی است
25) در مورد شرک خفی کدام گزینه صحیح نیست؟
1- انجام کارها برای کسب رضایت غیر خداست 2- اطاعت از خدا در کنار پرستش غیر خداست
3- - ابتلا به این شرک موجب خروج از محور توحید است 4- ابتلای انسان به این شرک پنهانی و نامحسوس است
26) کسی که دچار شرک عملی می شود از نظر روحی و روانی دچار کدام یک از حالات زیر می گردد؟
1- سلب آرامش حقیقی فرد 2- جهت گیری های متفرق اعتقادی
3- از دست دادن قدرت تربیت درونی 4- تعدد شخصیت و تکثر هویت
27) آرامش انسان موحد در توحید عملی آن گاه کامل می گردد که بداند:
1- تمام فرمان ها به سود و منفعت خود اوست تا فرمان دهنده 2- تمامی عبادتهایش دارای پاداش و ثواب است
3- عبادت خداوند کسب رضایت اوست 4- تنها از یک نفر اطاعت می کند
28) تشکیل حکومت و نظام اسلامی مربوط است به:
1- عدم پذیرش حکومت طاغوت 2- نفی سلطه ی رهبران غیر الهی 3- بعد اجتماعی توحید عملی 4- تدبیر و مدیریت در توحید افعالی
29) کدام یک از موارد زیر در مجموعه ی توحید نظری محسوب نمی شود؟
1- توحید ذاتی 2- توحید در عبادت 3- توحید صفاتی 4- توحید افعالی
30) کدام مورد از مجموعه های شرک عملی محسوب نمی شود؟
1- شرک افعالی 2- شرک فردی 3- شرک اجتماعی 4- شرک جلی
31) کدام عبارت صحیح نیست؟
1- اعتقاد به توحید ، آثار ظاهری و بیرونی دارد 2- فرد یا جامعه با پای بندی به توحید، در زندگی و روابط، آلوده به شرک شود
3- توحید محور و روح زندگی دینی و شرک محور و روح زندگی غیر دینی است 4- تحقق توحید در فرد و در جامعه دارای درجات و مراتب است
32) ثبات در قوانین و رویدادهای طبیعی کدام امکان را برای بشر ایجاد کرده است؟
1- استفاده از مواهب طبیعی و خواص پدیده ها 2- بیدار شدن از غفلت به هنگام رخدادهای شگفت
3- کشف و ابداع روابط جدید بین پدیده ها 4- برنامه ریزی و سامان دهی زندگی
33) اعتقاد برخی دانشمندان به این که «خداوند جهان را مانند ساعتی خودکار تنظیم کرده و سپس به خود واگذار کرده است»، با کدامیک از موارد زیر منطبق است؟ 1- جهت گیری غیر توحیدی در خصوص روابط موجود میان پدیده ها 2- غفلت ازعلل و اسباب طبیعی بدون توجه به ارتباط آن ها با خداوند
3- نتیجه گیری از ثبات و قانونمندی نظام هستی خصوصاً در پدیده های شگفت انگیز
4- غفلت از وابستگی تأثیر پدیده ها به خالق و آلودگی به شرک در ربوبیت
34) توحید عملی را ثمره و نتیجه ی کدام توحید نمی توان دانست؟ 1- توحید ذاتی 2- توحید افعالی 3- توحید در عبادت 4- توحید نظری
35) دانشمندان، چه چیز را در جهان بزرگترین عظمت هستی می دانند؟
1- پایداری و ثبات نظم و قانونمندی در نظام آفرینش و عالم هستی 2- تبیین علمی پدیده های جهان به وسیله ی معادلات و نمودارهای ریاضی
3- امکان بهره مندی بشر از مواهب طبیعی و سامان دادن به زندگی و برنامه ریزی مناسب 4 - وقوع رویدادهای شگفت انگیز و نادر در طبیعت
36) نتیجه بخشی توحید نظری به کدام مورد وابسته نیست:
1- تثبیت اعتقاد به توحید ذاتی در قلب 2- تثبیت اعتقاد به توحید افعالی در قلب
3- رسیدن توحید نظری از شناخت ذهنی به ایمان قلبی 4- به بار نشستن توحید عملی در مرحله ی اعتقاد به توحید نظری
37) معنای بیت: «دل هر ذره را که بشکافی آفتابیش در میان بینی» بیانگر کدام یک از موارد زیر است؟
1- درک حضور خداوند در کوچکترین حوادث عالم از راه توحید عملی 2- ناتوانی انسان از خلوت کردن با خود وتفکر در تنهایی
3- غفلت انسان عصر حاضر از توجه دقیق به جهان خلقت 4- اعجاز علمی قرآن در رابطه با تشکیل مواد از اتم
38) کدام عبارت صحیح نیست؟
1- پرستش بت ها امروزه در میان ملل متمدن جایگاهی ندارد 2- شرک و بت پرستی در دنیای امروز پیچیده تر و خطرناکتر از گذشته است
3- یکی از جوهره های بت پرستی خدا را معبود و مقصود ندانستن است 4- از بین رفتن بت های قدیمی به معنای پایان شرک ورزی است
39) کدام مورد از دیدگاه قرآن از جمله معیارهای ثابت شرک و بت پرستی نمی باشد؟
1 - غیر خدا را ارباب قرار دادن 2- ابزار و وسیله قرار دادن مصنوعات بشری
3- پذیرش سرپرستی و عبودیت غیر خدا 4- رویکرد به جهتی غیر از جهت خدا
40) کدام یک از موارد زیر از مصادیق شکل گیری شرک خفی می باشد؟
1- ابزار و وسیله قرار دادن دست ساخته های بشری در زندگی 2- پذیرش سرپرستی و قبول حاکمیت افراد در طول سرپرستی خدا