loading...
Victory Of Islam | اسلام همیشه پیروز است
آخرین ارسال های انجمن
محمد رضا تیموری بازدید : 48 شنبه 24 اسفند 1392 نظرات (0)

درس اول دین و زندگی 1

                                             کتاب زندگی

قران کریم راهنمای زندگی انسان هاست ومردم را به استوارترین راه ها هدایت می کند.خداوند،در این کتاب با ما دراین کتاب با ما سخن گفته و مردم را مخاطب قرار داده است.دوره ی نوجوانی وجوانی بهترین دوره برای توجه به سخنان خداوند است.

 ۱-  امام صادق (ع) در باره اهمیت  قرائت قرآن دوره نوجوانی و جوانی  به جوانان چه می فرماید؟

 امام صادق می فرماید: ( هر جوان مومنی که قران بخواند،قران با گوشت وخونش در می آمیزد وخداوند او را با فرشتگان بزرگواری که نویسندگان وحاملان قرانند،همنشین می کند.قران نیز در قیامت حافظ ونگهبان او خواهد بود.)

از رو،ما می خواهیم به پیشگاه این کتاب الهی برویم وبرنامه ی زندگی خود را از ان بگیریم؛و این روشنی است که در سراسر این کتاب دنبال خواهد شد.

ترجمه

به کمک توضیحات زیر تر جمه ی ایات زیر کامل کنید

  قَدْ جَاءكُم مِّنَ اللّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُّبِينٌ            مائده   ۱۵

  قطعا از سوي  خداوند، نور و كتاب  آشكار برايتان آمده  است .

يَهْدِي بِهِ اللّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلاَمِ                    مائده ۱۶

خداوند به  وسيله ي  آن  كتاب  كساني  را كه  بدنبال  رضاي  الهي اند، به راه هاي  امن  و عافيت  هدايت  مي كند، 

وَيُخْرِجُهُم مِّنِ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ               مائده ۱۶

 و آنان  را با خواست  خود از تاريكي ها به  روشنايي  درمي آورد، و به  راه  راست  هدايت  مي كند.
           

 هدايت  داراي  مراتبي  است  يك  مرحله ، هدايت  عمومي  براي  همه  انسان هاست ، خواه
پيروي  كنند يا نكنند ونوع ديگر مخصوص  كساني  است  كه  هدايت  عمومي  را پذيرفته  باشند.
اين  آيه  نوع دوّم  را بيان  مي كند.
سلام ، يكي  از نام هاي  خداست ، السّلام  المؤمن  المهيمن ...
 و يكي  از نام هاي  بهشت هم  دارالسّلام  است . پس  راه هاي  سلام ، يعني  راه  خدا و بهشت  كه  رسيدن  به  آن  دو ازسبل  السلام  و صراط مستقيم  مي گذرد.
سبل  السّلام ، شامل  راه هاي  سلامت  فرد و جامعه ، خانواده  و نسل ، فكر، روح  و ناموس
و... مي شود.
مصداق  روشن  پيروان  رضوان  خدا در من  اتّبع  رضوانه ، پويندگان  خط غدير خم اند،
چون  آيه ي  رضيت  لكم  الاسلام  دينا بعد از نصب  علي ّبن  ابي طالب ع به  مقام  جانشيني
پيامبر اكرم ص  نازل  شد.
.
كساني  قابل  هدايتند كه  در پي  تحصيل  رضاي  حق ّ باشند، نه  دنبال  مقام  و مال  و
هواي  نفس  و انتقام . يهدي  به  اللّه  من  اتّبع  رضوانه
انسان ، خود زمينه ساز هدايت  خويش  است . يهدي  به  اللّه  من  اتّبع  رضوانه
هدايت  به  راه هاي  سلامت  و سعادت ، در گرو كسب  رضاي  خداست  و هر كس  در پي  راضي  كردن  غير او باشد، در انحراف  است . يهدي  به  اللّه  من  اتّبع رضوانه  سبل  السلام
راه  حق ّ يكي  و راه هاي  باطل  شرك ، كفر، نفاق  و تفرقه  و... متعدّد است .
كلمه ي  نور، مفرد ولي  ظلمات  جمع  است . آري ، همه ي  نيكي ها و پاكي ها در پرتو نور توحيد، يك  حالت  وحدت  و يگانگي  به  خود مي گيرد، امّا ظلمت هميشه  مايه ي  تفرقه  و پراكندگي  صفوف  است .
هدف ، يكي  است  ولي  راه هاي  رسيدن  به  آن  متعدّد است . سبل  السلام
مكتب  وحي ، سلامت  و سعادت  فرد و جامعه  و روح  و جسم  را تضمين  كرده است . سبل  السلام
بشر در سايه  قرآن ، به  همزيستي  و صفا در زندگي  مي رسد. سبل  السلام
سبل  السلام  به  صراط مستقيم  منتهي  مي شود، و همه ي  كساني  كه  با انجام تكاليف  گوناگون  در شرايط مختلف ، در پي  كسب  رضاي  خداوند مي باشند، به  صراط مستقيم  مي رسند. يهدي ... سبل  السّلام ... يهديهم  الي  صراط مستقيم
براي  رسيدن  به  صراط مستقيم ، تنها پيامبر و كتاب  كافي  نيست ، لطف  و اراده ي خدا هم  لازم  است . باذنه
نه  جبر، نه  تفويض  بلكه  امر بين  الامرين . انسان  انتخاب گر است اتّتبع رضوانه  امّا رسيدن  به  هدف  بدون  اراده  خدا نمي شود. باذنه
قرآن ، داروي  شفابخش  همه  ظلمات  است . تاريكي هاي  جهل ، شرك ، تفرقه ، توحّش ، شبهات ، شهوات ، خرافات ، جنايات  واضطراب ها را به  نور علم ، توحيد، وحدت ، تمدن ، يقين ، حق ّ، صفا وآرامش  تبديل  مي كند. يخرجهم  من الظلمات  الي  النور

هَـذَا بَيَانٌ لِّلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِّلْمُتَّقِينَ           آل عمران ۱۳۸

   اين قرآن براى همه‏ى مردم بيانى روشنگر، ولى براى متّقين وسيله‏ى هدايت و پندآموزى است.
           

  كلمه‏ى «هذا» يا اشاره به آيات  تا  است و يا اشاره به سنّت‏ها و عبرت‏هاى تاريخ در آيه‏ى قبل است.  

   قرآن، قابل فهم براى همه‏ى مردم، در هر عصرى است. «بيان للناس» 
 قرآن، براى همه‏ى مردم، در همه زمان‏ها و مكان‏هاست. «للناس» 
 جهانگردى هدفدار، از عوامل هدايت است. «سيروا فى الارض...هدى» 
 با آنكه قرآن براى عموم مردم است، ولى تنها افراد پرهيزگار و متّقى پند پذير هستند. «موعظة للمتقين» 
  روحيّه‏ى افراد در استفاده و بهره از آيات الهى مؤثّر است. «للمتقين»


   وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ        نحل ۸۹
  

 و بر تو اين  كتاب  را نازل  كرديم  كه  روشنگر هر چيز است  و مايه ي  هدايت  و رحمت  و بشارت  براي  مسلمانان  است .

قرآن  بيان  هر چيز است ، اما هر كس  نمي فهمد چنانكه  حضرت  علي   ع مي فرمايد در قرآن ، براي  عوام  عبارت  ظاهري ، براي  خواص  اشارات  رمزي ، براي  اولياي  خدا، لطائف  الهي  و براي  انبيا، حقايق  است ..
تبيان  همه  چيز بودن ، يا مستقيم  است  يا بواسطه ي  آياتي  كه  در آن  اصولي  مطرح شده  و آن  اصول  براي  ما كارساز است . نظير آيه  ما آتاكم  الرسول  فخذوه  و ما نهاكم  عنه  فانتهوا
 آنچه  را پيامبر براي  شما آورده  بگيريد و از آنچه  شما را نهي كرده  دور شويد و نظير آيه  لتبين  للناس  ما نزّل  اليهم .
نظارت  دائمي  اولياي  خدا بر اعمال  ما، يكي  از مسلّمات  قرآني  است . شهيدا عليهم
گواهان  در قيامت ، سلسله  مراتب  دارند. براي  هر امّتي ، امام  آن  شاهد است  و پيامبر اسلام ، شاهد بر همه ي  گواهان  است . جئنا بك  علي  هؤلاء شهيدا
هم  پيامبر اسلام  بر همه  پيامبران  شاهد است  و هم  كتابش ، تبيان  كل ّشي ءي است . نزلنا عليك  الكتاب  تبيانا لكل  شي ء
قرآن  كتابي  جامع  براي  بيان  همه  نيازهاي  جامعه  است . تبيانا لكل ّشي ءي

وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ         نحل ۴۴

 و به  سوي  تو ذكر قرآن  را فرو فرستاديم ، تا براي  مردم  آنچه  را كه  برايشان نازل  شده  روشن  بيان  كني  و شايد بيانديشند.

 شايد آيه  اشاره  به  دو نوع وحي  داشته  باشد، يك  وحي  كه  قرآن  است  وبراي همه ي  مردم ، و يك  وحي  كه  براي  تفسير و بيان  قرآن  است  ومخصوص  پيامبر.
يعني  ما به  سوي  تو ذكر فرستاديم  تا تفسير قرآني  را كه  براي  مردم  نازل  شده  بيان  كني .
پيامبران  هم  معجزه  داشته اند، هم  كتاب ، تا مردم  در تشخيص  حق  و باطل دچار اشتباه  نشوند. گرچه  قرآن  بر شخص  پيامبر نازل  شده ، اما مخاطب  آن  همه ي  مردم اند. انزلنا اليك  ...ما نزّل  اليهم
قرآن ، يكبار بصورت  يكجا بر پيامبر نازل  شده  است  و بار ديگر به  صورت تدريجي  كه  مردم  از آن  آگاه  شده اند. انزلنا اليك ...ما نزل  اليهم
در زبان  عربي ، انزال  براي  نزول  دفعي  وتنزيل  براي  نزول  تدريجي  بكار مي رود.
قرآن ، نياز به  بيان  پيامبر دارد. لذا جدا كردن  قرآن  از سنّت  و روايات  جايز نيست . لتبيّن  للنّاس
وظيفه  پيامبر، بيان  قرآن  و وظيفه ي  مردم ، پذيرش  آن  بر اساس  فكر و انديشه است . لتبيّن  للنّاس  ... يتفكرون
قرآن ، ذكر است ، مايه  تذكر و توجه  انسان  و دور نمودن  او از غفلت  و نسيان . انزلنا اليك  الذكر

كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُواْ ءَايَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ            ص ۲۹

اين كتاب مباركى است كه به سوى تو فرو فرستاديم تا در آيات آن تدبّر كنند و خردمندان پند گيرند.
            

 «مبارك» به چيزى گفته مى‏شود كه فايده و خير آن، رشد و فزونىِ زياد و ثابت داشته باشد. قرآن از منبع مبارك است. «تبارك الّذى» در شب مبارك نازل شده است. «فى ليلة مباركه» در مكان مبارك نازل شده «ببكة مباركا» و خودش نيز مبارك است. «كتاب... مبارك»
سيماى قرآن در اين آيه ترسيم شده است
الف - متن آن نوشته شده است. «كتاب»
ب  - از سرچشمه‏ى وحى و علم بى نهايت الهى است. «انزلناه»
ج -   گيرنده‏ى آن شخص معصوم است. «اليك»
د  -  محتوايش پر بركت است. «مبارك»
ه  -  هدف از نزول، تدبّر در آن است. «ليدّبروا»
و  -  علم و آگاهى به نكات و معارف آن، مقدّمه‏ى حركت معنوى و قرب به خداست. «ليتذكّر»
ز  -  كسانى اين توفيق را خواهند داشت كه خردمند باشند. «اولواالالباب»
اهمّيت قرآن و تدّبر در آن
* كسى كه در آيات قرآن تدبّر نكند سزاوار تحقير الهى است. «أفلا يتدبّرون القرآن ام على قلوب اقفالها»
* عالم ربانى كسى است كه سروكارش با تحصيل و تدريس قرآن باشد. «... كونوا ربانيين بما كنتم تعلمون الكتاب و بما كنتم تدرسون»
* كتاب آسمانى را بايد با جدّيت گرفت. «خذ الكتاب بقوّة»
* كسانى كه قرآن را مهجور كردند، در قيامت مورد شكايت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله قرار مى‏گيرند. «و قال الرسول يا ربّ ان قومى اتخذوا هذا القرآن مهجورا»
* امام سجّاد عليه السلام فرمود اگر قرآن داشته باشم و تنها باشم احساس غربت نمى‏كنم. «لو مات من بين المشرق و المغرب لما استوحشت بعد ان يكون القرآن معى»
* حضرت على عليه السلام فرمود قرآن دريايى است كه هيچ كس به قعر آن نمى‏رسد. «بحراً لا يدرك قعره»
 قرآن، مبارك است. تلاوت، تدّبر، تاريخ، استدلال، داستان، الگوهاى، معارف، اخبار غيبى، تشبيهات، اوامر و نواهى آن، همه و همه پر از راز و رمز است. «كتاب... مبارك»
 گرچه قرآن، مبارك است، امّا براى تدبّر است، نه فقط تبرّك جستن به ظاهر آن. براى حفظ منزل، مسافر و عروس از خطرات «كتاب... مبارك ليدبّروا»
 تدّبر در قرآن مقدّمه‏ى تذكّر است وگرنه چه بسا انسان اسرار و لطايف علمى قرآن را درك كند ولى مايه‏ى غرورش شود. «يدّبّروا  يتذكّر»
 تدّبر بايد در همه‏ى آيات قرآن باشد نه تنها در آيات الاحكام. «ليدّبروا آياته»
  شرط تدبّر و بهره‏گيرى و پندپذيرى، عقل و خرد است. «ليدّبروا... و ليتذكّر اولواالالباب»
 كسانى كه از قرآن متذكّر نمى‏شوند، بى‏خردند. «ليتذكّر اولواالالباب»
 قرآن، مطابق عقل و خرد است، لذا اهل خرد با تدبّر در آن به احكام و رموزش پى‏مى‏برند. «ليتذكّر اولوا الالباب» در قرآن، امرى مخالف عقل يافت نمى‏شود
  معارف قرآن پايان ناپذير است. اين كه به همه دستور تدبّر مى‏دهد نشان آن است كه هر كس تدبّر كند به نكته‏ى تازه‏اى مى‏رسد و اگر علما و دانشمندان گذشته همه‏ى اسرار قرآن را فهميده باشند، تدّبر ما لغو است. «ليدبّروا آياته»

 وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَذَا الْقُرْآنُ لأُنذِرَكُم بِهِ وَمَن بَلَغَ              انعام ۱۹

و اين  قرآن  به  من  وحي  شده  تا با آن  شما را و هر كه  را كه اين  پيام  به  او برسد هشدار دهم .

 .
عدّه اي  را به  عنوان  اسير نزد پيامبراكرم ص  آوردند، حضرت  از آنان  پرسيد آيا تاكنون دعوت  به  اسلام  شده ايد؟گفتند نه ، حضرت  فرمود همه  را به  محل  امن  برسانند و آزادشان كنند، زيرا كسي  كه  هنوز نداي  اسلام  را نشنيده  است  نبايد اسير نمود، سپس  اين  آيه  را تلاوت  فرمود لانذركم  به  و من  بلغ
.
امام  صادق  ع فرمودند انذار هميشگي  بايد همراه  با منذر هميشگي  باشد. پس  امامت  و
رهبري  الهي  نيز تا ابد بايد همراه  قرآن  باشد.

معمولا در انسان ها انگيزه ي  دفع  ضرر، قوي تر از جلب  منفعت  است . لذا قرآن ، به  مسأله ي
انذار تأكيد كرده  است . لانذركم  در آيات  ديگر نيز مي خوانيم  ان  أنت  الاّ نذير

در احاديث  متعدّدي  من  بلغ  به  ائمّه  معصومين  تفسير شده  است .

امام  صادق ع نيز درباره  من  بلغ  فرمودند مقصود كسي  است  كه  وظيفه  امامت  به  او رسيده  است  و او همانند پيامبر، مردم  را با قرآن  انذار مي كند.

كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولاً مِّنكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُواْ تَعْلَمُونَ    

                                                                        بقره ۱۵۱


همانگونه كه براى هدايت شما رسولى در ميان شما از نوع خودتان فرستاديم تا آيات ما را بر شما بخواند و شماراتزكيه كند و كتاب و حكمت بياموزد و آنچه نمى‏توانستيد بدانيد، به شما ياد دهد.
            

كلمه «تلاوت» از واژه «تِلو» به معناى پى درپى است و به خواندنى كه پى درپى، با نظم صحيح و مناسب وبرخوردار از نوعى قداست باشد، اطلاق مى شود. كلمه‏ى «تزكيه» به معناى رشد و نمو و پاك كردن است. تعليم كتاب، آموختن آيات و احكام آسمانى است و تعليم حكمت، دادن تفكّر و بينش صحيح است.
بعثت پيامبر اسلام، نتيجه استجابت دعاى حضرت ابراهيم است كه از خداوند خواست: «وابعث فيهم رسولاً منهم يتلوا عليهم آياتك...»
خدايا! در ميانشان پيامبرى مبعوث كن كه آيات ترا بر آنان بخواند. پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله نيز مى‏فرمود: «انا دعوة ابى
ابراهيم» من همان استجابت دعاى پدرم ابراهيم هستم. 
- رهبرى موفق است كه از خود مردم، در ميان مردم و هم زبان مردم باشد. «ارسلنا فيكم رسولاً منكم»
- تزكيه بر تعليم مقدّم است. «يزكّيكم و يعلّمكم»
- آموزش دين، محور اصلى است و آموزش‏هاى ديگر، در مراحل بعد از آن است. ابتدا «يعلّمكم الكتاب و الحكمة» وپس از آن «يعلّمكم ما لم‏تكونوا تعلمون»
- انسان براى شناخت بسيارى از حقايق، نيازمند وحى است. بجاى «ما لاتعلمون» فرمود: «مالم تكونوا تعلمون» تا يادآور شود كه اگر انبيا نبودند، انسان براى آگاهى از امورى همچون آينده‏ى خود و جهان، راه به جايى نداشت.

توضیحات آیات از تفسیر نور آقای قرائتی

 

لیدبروا:تا تدبر کنند                                               مبین:روشن کننده

اولوالباب:تا روشن کنی                                          تبیان: روشن کننده

لتبین:تا روشن کنی                                               یتذکر:پند گیرند

نزل: نازل شده است                                             کما:همان طور که

    تدبر در آیات الهی

۲- ‏چرا خداوند مهربان که قرآن کریم را برای راهنمای انسان ها فرستاده،ما را به خواندن این کتاب و تفکر و تدبر در آن فراخوانده است.؟(زیرا بهره مندی از هدایت های قرآن و قدم گذاشتن در راه زندگی و مسیر سعادت جز با تفکر و ژرف اندیشی در آیات آن به دست نمی آید )

۳-کلام خداند چگونه کلامی است؟

‏( کلام و سخن. هرچه بلندتر و حکیمانه تر باشد. نیازمند دقت بیشترو تفکرعمیق تر است و می دانیم که کلام خداوند برترین و حکیمانه ترین کلام هاست. )برتری کلام خدای متعال بر دیگر سخنان مانند برتری خالق بر مخلوقات است. ` همان طور که وجود محدود، کوچک و فانی ما در برابر عظمت خدای بزرگ چیزی به حساب نمی آید، سخن بزرگ تربن دانشمندان نیز در برابر عظمت کلام او ناچیز و بی مقدار است. اما چون این کتاب، برای هدایت همه ی انسان هاست، خداوند آن را به گونه ای نازل فرموده که

۴- انسان چگونه از هدایت قرآن استفاده می کند؟

(  هرکس متناسب با توان ‏علمی و ایمان و تقوای خود می تواند از آن بهره ببرد و از هد ایش استفاده کند. )  از این رو تدبر و تفکر در آن و به دست آوردن و گوهر های معرفت و دانش از دریای بیکران آن پایا نی ندارد و به آخر نمی رسد.

۵- چگونه در راه سعادت قدم برداریم؟

 ( کافی است گوش جان به آیات زیبای الهی دهیم و دروازه ی دل به روی هدایت آن بگشاییم تا وجود ما سرشار از معرفت شود و با اطمینان خالطر در راه سعادت قدم برداریم. )

پیام ایات۱ 

۶- کدام یک از آیات درس،ما را به دقت درقرآن کریم برای فهم بیش ترتوصیه ‏می کند؟ این توصیه با چه کلماتی بیان شده است؟

 

وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ                    نحل ۴۴

كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُواْ ءَايَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ                       ص ۲۹

وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُواْ تَعْلَمُونَ            بقره ۱۵۱

   لِتُبَيِّنَ -يَتَفَكَّرُونَ -لِّيَدَّبَّرُواْ -لِيَتَذَكَّرَ -

‏تفکر در قرآ ن کریم از مرا حل ساده و عمومی شروع می شود و به مرا حل پیچیده و تخصصی می رسد. درک آیات قرآن کریم، شبیه به درک آیات و نشانه های الهی در خلقت است.هر انسانی وقتی به مخلوقات خداوند نگاه می کند و آسمان ها. زمین. درختان. گل ها. پرندگان. ماهی ها. حیوانات وحشی و سایر مخلوقات را می بیند، به اندازه ی توان خود درسی می گیرد و نکته ای می آموزد. اما علم دقیق و درست درباره ی هر نوع از آفریده ها در اختیار دانشمندانی است که  در آن موضوع درس خوانده اند و فیزیک دان. شیمیدان. ستاره شناس و... شده اند. این دانش تخصصی است که مبنای تدوین کتب علمی و تدریس دروس دانشگاهی است.

۷- تفسیر را توضیح دهید؟

(مرحله ی ساده ی تدبر و تفکر در قران که برای هر فردی لازم و ضروری است و سبب می شود که هر انسانی از سفره ی گسترده ی الهی بهره مند شود. با مرحله ی تخصصی آن که  ‏تفسیر  ‏نامیده می شود و یک دانش تخصصی به شمار می آید متفاوت است.  ‏تغسیر  ‏قوان کریم نیازمند دانش های ویژه است که مفسران عالی مقام پس از کسب آن دانش ها و آشنای عمیق با همه ی آیات قران به تفسیر می پردازند و حقایق و معارف عمیق قران را تبیین می کنند. )

 

۸- خداوند در آیه بسم الله الرحمن الرحیم واجد کدام صفات است؟

 ‏در مرحله ی ساده ی تدبر. گاهی درک معنا و مفهوم آیه برای دستیابی به پیام آن کافی است. به طور مثال. هر کس معنای آیه ی شریفه ی(( ‏بسم الله الرحمن الرحیم)) ‏را بداند. درمی یابد که (خداوند واجد دو صفت(( ‏رحمان)) ‏و ((‏رحیم ))‏است ). گاهی نیز با دقت در عبارات یک آیه و ابتدا و انتهای آن. تدبر به نتیجه می رسد و پیام به دست می آید.

۹- پیام آیه ی :"وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ " را بیان کنید؟

مثلأ وقتی در عبارات آیه ی شریفه ی (( ‏والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین))دقت می کنیم. می یابیم که (نتیجه ی جهاد و تلاش برای خدا آن است که او راه را نشان دهد و مسیر زندکی به درستی طی شود.) گاهی دقت از این هم بیشتر می شود و نیازمند کشف ارتباط میان چند آیه و یافتن پیام میان آن هاست.

‏پس هر قدر تفکر عمیق تر و تدبر در آیات بیشتر شود. پیام های بیشتر با سطوح و لایه های عمیق تری از قرآن کریم به دست می آید

  ۱۰- عقل چیست؟

(( عقل)). ابزاری است که خداوند  ‏به ما عنایت کرده تا با آن بیندیشیم و به حقایق پی ببریم. خوبی ها را از بدی ها بازشناسیم.

۱۱- دانایی چیست؟

 دا نایی. نتیجه ی بهره مندی از قوه ی عقل و خردورزی است.

۱۲- چگونه به حقایق قرآن دست یافته و از هدایتش بهره مند می شویم؟

اگر می خواهیم پیام های قرآن را دریایم تا زندگی  را براساس آن ها بنا کنیم. باید عقل خود رابه ‏کار گیریم و با  ((‏تفکر))، (( ‏تدبر)) و همچنین با ( ( ‏تعلم)) به ‏این حقایق دست یابیم. البته همواره از خدای رحمان می خواهیم در این راه ما را یاری دهد و از هدایت هایش بهره مند فرماید.

 پیام آیات ۲ ‏

 ۱۳- در آیات درس یبندیشید وببینیدکدام یک از آیات،ما را به این ابزار  ‏راهنما یی می کند.

‏‏

وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ                    نحل ۴۴

كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُواْ ءَايَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ                       ص ۲۹

وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُواْ تَعْلَمُونَ            بقره ۱۵۱

۱۴- روش های تدبر چه کمکی به ما می کنند؟

روش های تدبر به ما کمک می کنند که سریع تر و آسان تر پیام های آیات را دریابیم و ارتباط میان بخش های مختلف یک آیه با آیات را درک کنیم.

 این روش ها به تدریج در درس های آینده به کار گرفته خواهد شد و اکنون نیز نمونه های از آن را تمرین می کنیم.

‏پیام آ یات ( ۳‏)

‏با تدبردر أیات درس، پیرامون سؤالات زیربیندیشید و پاسخ مناسب را بنویسید؟ درپاسخ خودشماره ی أیات مورد استفاده را ذکرکنید.

۱۵ _ هدف ا ز نزول قرآ ن کریم چیست؟

‏پاسخ: بنابر آیه ی 15 ‏و 16 ‏سور ه ‏ی مائد ه ‏. هدایت انسان ها هدف اصلی نزول قرآن بوده ‏است.

۱۶ _با داشتن چه ویژگی هایی می توان از هدایت قر آ ن کریم بهره مند شد؟

-حقیقت جویی و تسلیم سخن حق بودن

- مسلمان بودن

- زنده بودن

- قفل و بسته نبودن قلب

- خردمند بودن

- ایمان داشتن

 ۱۷_ ثمرات و تنایج هدایت قرأ ن کریم چیست؟

۱- به راه درست زندگی راه یافتن                                           ۲- شفا یافتن بیماری قلب

۳- متذکر شدن انسان به حقیقت زندگی                               ۴- پاک و تزکیه شدن 

۵-  دانستن آنچه که نمی توانستیم بدانیم                              ۶- خروج از ظلمات گمراهی

۷- دست یافتن به حکمت                                                     ۸- دریافت نور هدایت

۱۸ _ محدوده ی تاریخی و جغرافیا یی هدایت قرأ ن کریم حقدر است؟

‏ازنظرتاریخی: از تاریخ نزول قرآن بر پیامبر (ص) در مکه تا روز قیامت

‏ازنظرجغرافیایی:  از  زمان نزول قرآن بر پیامبر (ص) در مکه تا به هرنقطه ای از جهان که به گوش مردم میرسد.

برترین معلم قرآن کریم

‏رسول خدا  (ص)اولین وبرترین معلم وراهنمای ما برای تفکردر این کتاب است. آیات قرآن کریم بر قلب مبارک ایشان نازل شد ه و خد ای متعال. ظاهر و باطن آن را به ایشان آموخته است.

‏پیام آ یات

۱۹- ‏کدام یک از آیات درس ، پیامبر اکرم  (ص)را به عنوان معلم قرآن کریم معرفی می کند؟

كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولاً مِّنكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُواْ تَعْلَمُونَ    

                                                                        بقره ۱۵۱

 ۲۰- رسول خدا چگونه قرآن را به ما آموخت؟

 ( ‏آن بزرگوار هم روش تفکر در قرآن را به ما آموخته است، هم به سؤال های مردم درباره ی آیات پاسخ  داده است و هم چکونکی عمل به احکامی را که در قرآن آمده ء به ما نشان داده است. به طور مثال، اگر خداوند مسلمانان را به اقامه ی نماز فرمان داده، رسول خدا چگونگی  آن رایاد داده است)

‏ آداب قرائت  و تدبر قرآن کریم

‏از آن جا که این کتاب ، کلام الهی است و هیچ کلامی با آن قابل مقایسه نمی باشد. بنابراین  ‏شایسته است با آدابی خاص و شرایطی ویژه در پیشگاه آن حضور یابیم و به تفکر در آن یبردازیم. رعایت ادب در پیشگاه قرآن نشان از آن است که :

۲۱- رعایت ادب در پیشگاه قرآن نشانه چیست؟

۱‏_ عظمت خداوند و ارزشمندی کلام او را درک می کنیم.

۲ ‏_ به خداوند و کلام او محبت و علاقه ی قلبی دا ریم.

‏به همین جهت واجب است هنگام گذاردن دست روی آیات قرآن وضو دا شته باشیم. ` هم چنین

‏شایسته است :

آداب قرائت و تدبر در قرآن کریم را بنویسید؟

۱ ‏_ هنکامی که قرآن خوانده می شود گوش فرا دهیم و ساکت باشیم.

۲_ وقتی می خواهیم قرآن بخوانیم ء ابتدا (( ‏اعوذ بالله من الشیطان الرجیم )) ‏بگوییم.

۳ ‏_ هنگام قرائت قرآن وضو دا شته باشیم.

۴ ‏_ هنگام قرائت و تدبر در قرآن ، با احترام در مقابل آن بنشینیم.

۵-  قرآن کریم را روی زمین نکذاریم و در سطحی بلندتر مانند (( ‏رحل ))‏یا ((‏میز ))‏قرار دهیم.

 ۶ -  روزانه قدری از آیات آن را قرائت کنیم و پس از درک معنای آیات در آن ها تفکر کنیم.

۷ _ با معانی و مفاهیم آن آشنا شویم تا بتوانیم با آن انس بکیریم.

 

 

 

دین و زندگی (1)


درس اول: کتاب زندگی

1. هدف از نزول قران کریم چیست؟

2. آیه شریفه ی کتاب انزلناه الیک مبارک لید برو ایائه را ترجمه کنید و پیام آن را بنویسد

3. آیه ی شریفه ی قدجاء کم من الله نور و کتاب مبین را ترجمه کنید و بنویسید چه مطلبی از آیه فهمیده
می شود.

4. آیه ی شریفه ی هذا بیان للناس و هدی و موعظه للمتقین را ترجمه کنید

5. آیه ی شریفه ی «و یخرجهم من الظلمات الی النور باذنه و یهدیهم الی صراط مستقیم» را الف. ترجمه کنید ب. پیام آیه را بنویسید

6. ثمرات و نتایج هدایت قرآن کریم در انسان چیست

7. امام صادق (ع) درباره تلاوت قرآن کریم و اثر آن برای جوان مومن چه فرموده است

8. آیات زیر را ترجمه کنید و پیام آن را بنویسد

و نزلنا علیک الکتاب تبیا نا لکل شی و هدی و رحمه بشری للمسلیمن

9. محدوده ی تاریخی و جغرافیایی هدایت قرآن کریم چقدر است

10. دلیل طراوت و تازگی قرآن کریم برای همیشه زمانها چیست

11. آیه شریفه ی و اوحی الی هذا القران لانذرکم به و من بلغ را الف. ترجمه کنید ب. پیام آیه را بنویسید.

12. تدبر در آیات قرآن کریم چه آثار و نتایجی دارد

13. مراحل تدبر آیات قرآن را بنویسد

14. خداوند وظیفه تعلیم و تبیین قرآن کریم را بر عهده چه کسی نهاده است

15. چگونه می توانیم پیامهای قرآن را در یابیم تا زندگی را براساس آن ها بنا کنیم

16. چهار مورد از آداب و شرایط قرائت و تدبر قرآن کریم را بنویسید

17. ابزار تدبر در قرآن چیست

18. دانایی نتیجه ی چیست


 

1. در شکفتن گل سرخ چندین عامل دخالت دارند مهمترین آنها کدام است؟

الف. قابلیت و استعدادهای نهفته شده در گل

ب. نظارت و مراقبت         ج. آب و خاک               د. موفقیتها

2. مهمترین دوره برای پاسخ گویی به دعوت الهی و پیروی از پیامهایش ...................... است

الف. کودکی         ب. نوجوانی و جوانی       ج. پیری      د. سن چهل سالگی

3. این حدیث امام جعفر صادق  (ع) با کدام گزینه تکمیل می گردد هر جوان مومنی که قرآن بخواند قران با گوشت و خونش در می آمیزد .......

الف. و در قیامت حافظ و نگهبان او می شود      

ب. و او را به بهشت هدایت می کند

ج. و در دنیا هدایت واقعی می یابد

د. و هدایت دنیا و آخرت خواهد یافت

4. براساس آیه شریفه کتاب انزلناه الیک مبارک لید برو آیاته و لیتذکر اولوالالباب شرط بهره گرفتن از آیات الهی چه چیزی معرفی شده است

الف. دارای دانش بودن       ب. دارای ایمان بودن        ج. اوالعزم بودن           د. خردمندی

5. آیه ی شریفه ی وانزلنا الیل الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم و لعلهم یتفکرون خطاب به چه کسی یا چه کسانی است؟

الف. پیامبر(ص)       ب. همه ی مومنان      ج. پیامبران اوالعزم  د. همه ی مردم

6. با توجه به آیه ی شریفه ی و اوحی الی هذا القران لاتذرکم و من بلغ مخاطب قرآن چه کسی است؟

الف. مردم مکه مخاطب قرآن بودند                     ب. مسلمانان حجاز  

ج. مردم مدینه                                                 د. هر کس که قرآن به او برسد

7. از آیه شریفه ی لاتذرکم به و من بلغ کدام امر مهم استفاده می شود؟

الف. رسالت پیامبر(ص) جهانی است و قرآن تنها برای مسلمانان است

ب. انذار پیامبر(ص) به وسیله قران تنها مخاطبش اعراب بودند.

ج. رسالت پیامبر(ص) جهانی و جاودانی و برای همه ی مردم است.

د. با قرآن می توان هدایت کرد و تبلیغ کرد.

8. هدف از نزول قرآن کریم چیست؟

الف. هدایت متقین   ب. هدایت انسان ها   ج. هدایت مومنان  د. هدایت صالحان

9. .................. ابزار تدبر است که خداوند به انسان عنایت کرده است.

الف. استعداد    ب. اختیار     ج. عقل    د. تنوع طلبی

10. کدامیک از ثمرات تدبر قرآن کریم نیست

الف. رژف اندیشی برای کشف پیام آیات                 ب. تنوع طلبی در خواسته ها

ج. دل سپردن و گشودن قلب به انوار هدایت الهی      د. تقویت ارتباط میان عقل و قلب

11. ........................ نتیجه بهره مندی از قوه عقل و خردمندی است.

الف. تفقه          ب. تعلم          ج. دانایی      د. اندیشه

12. میزان بهره مندی افراد از قرآن به کدام عامل بستگی ندارد؟

الف. توانایی علمی افراد   ب. انس فرد با قرآن   ج. تقوای افراد   د. همت و پشتکار افراد

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سلام علیکم . این وبگاه در تاریخ اسفند 1392 تحت نظارت جناب آقای تیموری دبیر محترم معارف اسلامی شهر ارومیه با هدف ایجاد بستری امن جهت پاسخگویی به سوالات مذهبی و بحث و گفت و گو در موضوعات مختلف ایجاد شده است . جهت هرچه بهتر شدن این وبگاه از دیدگاه شما بیننده گرامی ، هرگونه انتقاد یا پیشنهاد شما را پذیراییم . با تشکر
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سلام علیکم . نظر شما در مورد این وبلاگ چیست ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 7
  • بازدید سال : 208
  • بازدید کلی : 3,443
  • کدهای اختصاصی